ShortleaseLand
Ook starters en ZZP'ers zijn van harte welkom
Bel ons:
088 700 1888
Menu


Minder merkloyaliteit bij leaserijder

Door de komst van het internet is informatie transparanter en hebben consumenten meer mogelijkheden om producten en diensten te vergelijken en te bestellen. Hierdoor zijn consumenten minder gebonden aan een merk of aanbieder. Het is een maatschappelijke trend, die ook voor de automotive branche geldt. Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2013 blijkt dat enkel de best scorende automerken nog een loyaliteitsscore van meer dan 60% behalen terwijl dat percentage in de jaren ‘90 geen uitzondering was.

Het blijkt dat de zakelijke rijder zich steeds minder verbonden voelt met een merk en daardoor sneller een overstap maakt. Ook in het NZO van 2012 was er sprake van een dalende merkloyaliteit. De brancheorganisatie verwacht dat deze ontwikkeling de komende jaren verder doorzet.

Automerken die scoren

In vergelijking met 2012 hebben Citroën, Volvo en Alfa Romeo een betere binding met de leaserijder, terwijl alle andere automerken moesten inleveren op loyaliteit. Het zijn met name de premiummerken, zoals BMW, Mercedes en Audi, die de top vijf aanvoeren.

Zelfs bij de luxere auto’s blijken zakelijke leaserijders minder loyaal. Het aandeel bleef bij Mercedes nagenoeg gelijk, maar Audi en BMW zagen een flinke daling.

Een loyaliteit van 40% betekent dat een bedrijf 60% nieuwe klanten moet zoeken om minimaal het verkoopvolume gelijk te houden.


Wat beïnvloedt de merkloyaliteit?

Merkloyaliteit is een belangrijke graadmeter om te bepalen welke voorkeurspositie een automerk heeft opgebouwd bij de doelgroep. Onder meer de reputatie van het merk, de gezinssituatie en het oordeel van de sociale omgeving hebben invloed op de merkloyaliteit. Het financiële plaatje, zoals de aanschafwaarde, het leasebedrag en de fiscale bijtelling, wordt echter belangrijker gevonden bij het maken van de keuze voor een leaseauto.

Bijtellingsregeling

De fiscale bijtellingsregeling blijkt een sterk sturende werking te hebben op de keuze voor een leaseauto. Als een werknemer een zakelijke leaseauto ook privé rijdt, wordt daarvoor een bedrag (= de bijtelling) bij het inkomen opgeteld. Dat geldt zowel voor werknemers als ondernemers. Omdat de bijtelling per type auto, automerk en periode verschilt, is het niet vreemd dat het de merkloyaliteit beïnvloedt. De markt stort zich op fiscaal voordelige modellen en switcht daarom tussen automerken.

Geschenken

Merkloyaliteit blijkt ook te beïnvloeden door geschenken. Incentive Online (APA) deed onderzoek bij een leasemaatschappij en kwam tot de conclusie dat de autorijder zich graag laat verleiden door cadeaus die bij een nieuwe auto worden aangeboden. Bij het afsluiten van een nieuw leasecontract kreeg men bijvoorbeeld een arrangement Disneyland Parijs cadeau. Tijdens deze actieperiode werden er drie keer zoveel auto’s verkocht dan normaal.

Attractie

De attractiviteitsindex geeft aan hoe aantrekkelijk de zakelijke rijder een bepaald automerk vindt. Hoewel het om een momentopname gaat, heeft de attractiviteitsindex al twee jaar nauwkeurig de marktaandeelontwikkeling van automerken voorspeld. BMW, Audi, Volvo, Mitsubishi en Alfa Romeo krijgen meer belangstelling, terwijl de interesse in merken zoals Kia, Renault, Opel en Peugeot afneemt. Autofabrikanten kunnen invloed uitoefenen op de attractiviteitsindex door nieuwe, aantrekkelijke modellen te introduceren.

Duur van contract

Contracten hebben een grote invloed op de klantenbinding. Door het afsluiten van een leasecontract zijn klanten voor een bepaalde termijn aan een leasemaatschappij én automerk gebonden. Tijdens deze looptijd is het niet zomaar mogelijk om van auto te wisselen. Bij Shortleaseland heeft u wel de mogelijkheid om een voertuig voor een zeer korte periode, bijvoorbeeld één maand, te leasen. Met shortlease kunt u dus tussen auto’s switchen en altijd van de beste bijtellingsregelingen profiteren.

Service blijft belangrijk

Ook de service van de dealer wordt in de overweging meegenomen, blijkt uit het NZO 2013. De Net Promotor Score (NPS) van het derde kwartaal van 2014 maakte duidelijk dat de service in de automotive branche verbeterd kan worden. Er was namelijk voor het eerst sinds anderhalf jaar sprake van een negatieve NPS. (APA, http://www.storesupport.nl/blog/nieuws/persbericht-automotive-en-telecom-dalen-sterk-in-net-promoter-score-nps) In het vierde kwartaal maakte automotive een inhaalslag. De NPS was hersteld rond het 0-punt en het aantal Promotors nam toe met 5%.

De Net Promotor Score werd in 2003 geïntroduceerd en is een belangrijke graadmeter van loyaliteit, voorspeller van groei en indicator voor klanttevredenheid. In 2011 begon Store Support bij een groot deel van haar onderzoeken en metingen de NPS vast te leggen. Inmiddels bevat de branchemonitor 40.128 beoordelingen over de branches automotive, reizen, retail en telecom. (APA, http://www.storesupport.nl/npsbranchemonitor)

Wat betekent service bij Shortleaseland?

  • Verzekering (ook voor inzittenden)
  • Onderhoud en reparatie
  • Pechhulp onderweg (binnen Europa)
  • Direct vervangend vervoer bij onderhoud en schade, GRATIS!
  • Laagste prijsgarantie

Achtergrond NZO 2013

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek werd in de periode van juli – augustus 2013 uitgevoerd door middel van een internetenquête. In totaal hebben 400 bedrijven en 3.553 zakelijke leaserijders de vragenlijst volledig ingevuld. De deelnemende bedrijven zijn representatief voor Nederlandse organisaties met een wagenpark en er zijn maatregelen getroffen om de betrouwbaarheid hoog te houden. (APA, http://www.automobielmanagement.nl/download/NZO2013_online.pdf)