ShortleaseLand
Ook starters en ZZP'ers zijn van harte welkom
Bel ons:
088 700 1888
Menu


Run op auto's met lage bijtelling

Leasemaatschappijen zijn massaal auto’s met lage bijtelling aan het hamsteren, want vanaf 2016 gaat de bijtelling volledig op de schop. Alle Nederlandse leasemaatschappijen hebben in 2014 zo’n 109.000 auto’s aangeschaft. Aumacon voorspelt dat dit jaar de teller op 120.000 zal gaan eindigen. Een gedeelte van dit aantal zal ook aangeschaft worden door ondernemers. De consument kan nog even profiteren van het leasen van een ‘normale’ auto tegen een lage bijtelling die voor vijf jaar vaststaat. Daar komt bij dat de lage-bijtelling-auto’s ook schoner en zuiniger zijn. Helaas is vanaf 2016 de lage bijtelling verleden tijd, omdat het de overheid niet genoeg heeft opgeleverd en de schatkist gespekt moet worden.

Hoe wordt bijtelling bepaald?

In de laatste maanden van 2015 worden er meer auto’s dan ooit op kenteken gezet. Mensen die nog voor het einde van het jaar een leasecontract afsluiten, kunnen de komende vijf jaar profiteren van dezelfde bijtelling. De fiscus heft met bijtelling belasting op het particulier gebruik van een auto van de zaak. Rijdt je minder dan 500 kilometer per jaar privé? Dan betaal je geen bijtelling. De bijtelling is altijd het percentage van de catalogusprijs van de betreffende auto dat je bij je brutoloon op moet tellen. Je kunt de auto zien als loon in natura of een extraatje. Daar moet bijna altijd belasting over worden betaald. Auto’s vallen in een bepaalde bijtellingscategorie, waardoor je voor de ene auto meer en voor de andere minder betaalt. De hoogte van dit percentage is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De overheid wil namelijk mensen belonen die schone auto’s rijden door een lage bijtelling te berekenen. De laatste jaren werden de grenzen van een ‘schone auto’ steeds strenger bijgesteld, maar in 2016 voert de overheid drastische veranderingen door.

Zuinige auto’s, stekkerhybrides en elektrische auto’s

De ‘normale’ zuinige auto’s die nu nog in de 14% bijtelling categorie vallen, stijgen in 2016 naar de 21% bijtelling categorie. De stekkerhybrides ondergaan een grotere stijging en verdubbelen in bijtelling van 7% naar 15%.

Door de veel strengere bijtellingnormen zullen mensen die een elektrische auto rijden als enige nog echt goedkoop kunnen leasen. Hier betaal je een bijtelling van 4 procent over. Voorspeld wordt dat er een toenemende vraag zal zijn naar de bekende elektrische auto Tesla.

Peugeot 308 SW meest populair

De 7%- en 14% bijtelling categorie auto’s zijn op dit moment zeer populaire leaseauto’s. Deze auto’s zullen immers binnenkort flink duurder worden en daar proberen mensen nog een graantje van mee te pikken. Eén model steekt er met kop en schouder bovenuit qua populariteit en dat is de Peugeot 308 SW. Dit is niet gek, want het is één van de grootste middenklasse dieselauto’s die (in de zuinigste variant) met slechts 14% bijtelling te leasen is.