Nederland telt ongeveer 600.000 mensen die een personenauto zakelijk rijden. Het overgrote deel van hen betaalt een fiscale bijtelling voor privégebruik. Dit verandert er voor mensen die volgend jaar een nieuwe auto van de zaak krijgen. Sinds enkele jaren kent Nederland slechts twee tarieven: eentje voor nulemissie, en eentje voor alle andere auto’s. Dit blijft in 2020 zo, alleen groeien de categorieën dichter naar elkaar toe.
Onveranderd: 22% bijtelling
Over de laatste categorie kunnen we kort zijn: hier blijft alles bij het oude. 22 procent blijft 22 procent, ongeacht de prijs, eventuele hybridisering, of gekozen brandstof. Stoot uw auto volgens de WLTP-meting meer dan nul gram uit, dan treedt dit tarief in werking
Gewijzigd: 4% wordt 8% bijtelling, lager plafond
Wie in 2019 een elektrische auto least, betaalt hiervoor 4% bijtelling tot een bedrag van €50.000. Behalve als het een auto op waterstof betreft, dan is het 4% over de gehele cataloguswaarde. Is een auto duurder dan €50.000, dan treedt voor elke euro hierboven het 22%-tarief in werking. Dit wijzigt in 2020: 4% wordt 8%, en het plafond zakt van €50.000 naar €45.000. Wie in 2020 een Audi E-tron met een catalogusprijs van €125.000 leaset, betaalt 8% over €45 duizend, en 22% over de volgende €80 duizend. Aangezien de auto’s van Shortleaseland in 2019 geregisteerd staat. Least u bij ons nog tegen een bijtelling van 4% voor de aankomende 5 jaar.